Sergio CHIEFFI
Insegnamento di Fisiologia
Corso di laurea magistrale a ciclo unico in MEDICINA E CHIRURGIA (Sede di Napoli)
SSD: BIO/09
CFU: 14,00
ORE PER UNITÀ DIDATTICA: 140,00
Periodo di Erogazione: Annualità Singola
Italiano
Lingua di insegnamento | Italiano |
Contenuti | Principi di biofisica e fisiologia cellulare. Fisiologia umana. |
Testi di riferimento | Stanfield - Fisiologia - Edises; |
Obiettivi formativi | L'obiettivo del corso è quello di fornire agli studenti le conoscenze di base necessarie per la comprensione dei meccanismi di funzionamento degli organi del corpo umano, la loro integrazione funzionale in apparati, e i meccanismi generali di controllo in condizioni normali. In particolare, nella prima parte del corso saranno affrontati i principi di base di fisiologia cellulare, necessari per comprendere la fisiologia degli organi e apparati. Nella seconda parte, saranno illustrati le funzioni dei diversi apparati con particolare riguardo ai meccanismi di regolazione e mantenimento della omeostasi. Al termine del corso lo studente dovrà: conoscere e descrivere analiticamente la funzione degli apparati; mostrare la capacità di comprensione dei meccanismi a livello molecolare e cellulare alla base del funzionamento degli apparati; essere in grado di applicare una visione funzionale integrata nel mantenimento dell’omeostasi dell’organismo. |
Prerequisiti | Lo studente dovrà essere in possesso delle nozioni di base di Fisica, Biochimica, Biologia Cellulare e Anatomia. |
Metodologie didattiche | Lezioni frontali con possibilità di interazione diretta con il docente, al quale possono essere poste domande per risolvere dubbi durante l'esposizione dei contenuti e a fine-lezione. La frequenza delle lezioni è obbligatoria con un minimo del 75% del numero totale di lezioni per poter sostenere l'esame. Il rilevamento delle presenze avviene in modalità elettronica o, in alternativa quando necessario, mediante firma di presenza. |
Metodi di valutazione | La verifica dell'apprendimento avviene mediante colloquio orale volto ad accertare il conseguimento degli obiettivi formativi. La prova orale prevede 2 o 3 domande volte a verificare il livello di approfondimento delle conoscenze e la capacità di spiegare i meccanismi di funzionamento degli organi del corpo umano e la loro integrazione funzionale in apparati, esponendoli con un linguaggio scientifico appropriato. Viene anche tenuto in conto il livello di conoscenza di sistemi fisiologici integrati. |
Altre informazioni | Le slides utilizzate durante le lezioni sono a disposizione degli studenti e saranno caricate sul sito docente in materiale didattico. |
Programma del corso | Introduzione allo studio della Fisiologia. Organizzazione dell’organismo - Gli ambienti intra ed extracellulare – Omeostasi. |
English
Teaching language | Italian |
Contents | Principles of Biophysics and Cell Physiology. Human Physiology. |
Textbook and course materials | Stanfield - Fisiologia - Edises; |
Course objectives | The aim of the course is to provide students with the basic knowledge necessary for understanding the main functioning mechanisms of the organs of the human body, their functional integration into the system, and the general control mechanisms in normal conditions. In particular, the first part of the course will address the basic principles of cellular physiology, necessary to understand the physiology of organs and systems. In the second part, the functions of the different systems will be illustrated with particular attention to the mechanisms of regulation and maintenance of homeostasis. |
Prerequisites | The student would be familiar with general principles of Physics, Biochemistry, Cellular Biology and Anatomy. |
Teaching methods | Frontal lessons with the possibility of direct interaction with the teacher, to whom questions can be asked to solve doubts during the exposition of the contents and at the end of lesson. The frequency of lessons is mandatory with a minimum of 75% of the total number of lessons to be able to take the exam. Attendance detection takes place in electronic mode or, alternatively, when necessary, by means of a presence signature. |
Evaluation methods | The assessment of learning takes place through an oral interview aimed at ascertaining the achievement of the training objectives. Oral test consists in at least 2 general questions aimed at verifying the level of in-depth knowledge and the ability to explain the mechanisms of functioning of the organs of the human body and their functional integration into the apparatus, by exposing them through an appropriate scientific language. The level of knowledge of integrated physiological systems is also considered. The final grade is expressed in thirtieths, where 18 represents the minimum and 30 the maximum. In particular, the vote will be given based on the following parameters: 18-23, sufficient knowledge of the topics, poor/modest language skills, poor logical-critical ability in describing the function of the systems and their integration in the maintenance of homeostasis; 24-27, sufficient/good knowledge of the topics, modest/good language skills, modest/good logical-critical ability in describing the function of the systems and their integration in maintaining homeostasis; 28-30, excellent/excellent knowledge of the topics, modest/good language skills, excellent/excellent logical-critical ability in describing the function of the systems and their integration in maintaining homeostasis; 30 cum laude, excellent knowledge of the topics, excellent language skills, excellent logical-critical ability in describing the function of the systems and their integration in the maintenance of homeostasis. |
Other information | The slides used during the lessons are available to the students and will be uploaded to the teacher's website as teaching material. |
Course Syllabus | General concepts and principles of physiology. Functional organization of the human body - cells as the living units of the body - Intra- and extracellular fluids composition - Homeostasis. Fundamentals of cell physiology - Cell membrane function |